Один из создателей квантовой механики. Вернер гейзенберг

ВЕРНЕР ГЕЙЗЕНБЕРГ — ЛАУРЕАТ НОБЕЛЕВСКОЙ ПРЕМИИ ПО ФИЗИКЕ

Нобелевская премия: Вернер Гейзенберг (1901-1976) был удостоен Нобелевской премии по физике в 1932 г. «за создание квантовой механики, применение которой привело, помимо прочего, к открытию аллотропических форм водорода «. В 1927 году Гейзенберг сформулировал знаменитый принцип неопределенности, названный его именем.

Гражданство: Германия.

Образование: доктор философии (физика), Мюнхенский университет, Германия, 1923 г.; доктор философии, Геттингенский университет, Германия, 1924 г.

Профессиональная деятельность: профессор физики в университетах Копенгагена (Дания), Лейпцига, Берлина, Геттингена и Мюнхена.

1. «Первый глоток из кубка естествознания порождает атеизм, но на дне сосуда нас ожидает Бог». [«Der erste Trunk aus dem Becher der Naturwissenschaft macht atheistisch, aber auf dem Grund des Bechers wartet Gott.»] (Цит. по: Hildebrand 1988, 10).

2. Генри Маргенау (почетный профессор физики и естественных наук в Йельском университете) в автобиографической статье, опубликованной в журнале «Истина» (Truth), писал: «Хотя я ничего не сказал о годах с 1936-го по 1950-й, они были отмечены несколькими незабываемыми для меня событиями. Одним из них была первая встреча с Гейзенбергом, приехавшим в Америку вскоре после окончания Второй мировой войны. В личной беседе с ним я был поражен глубиной его религиозных убеждений. Он был истинным христианином в полном смысле этого слова». (Margenau 1985, Vol. 1).

3. В статье «Естественнонаучная и религиозная истина» (1973) Гейзенберг писал:

«В ходе развития естествознания, начиная со знаменитого процесса против Галилея, снова и снова высказывалось мнение, что естественнонаучная истина не может быть приведена в согласие с религиозным истолкованием мира. Но должен сказать, что, хотя я убежден в неоспоримости естественнонаучной истины в своей сфере, мне все же никогда не представлялось возможным отбросить содержание религиозной мысли просто как часть преодоленной ступени сознания человечества — часть, от которой в будущем все равно придется отказаться. Так что на протяжении моей жизни мне постоянно приходилось задумываться о соотношении этих двух духовных миров, ибо у меня никогда не возникало сомнения в реальности того, на что они указывают». (Гейзенберг В. Шаги за горизонт. М., 1987. — С. 328).

4. «Где нет уже никаких путеводных ориентиров, там вместе с ценностной шкалой пропадает и смысл наших действий и нашего страдания, и в конечном счете остаются лишь отрицание и отчаяние. Религия есть, таким образом, фундамент этики, а этика — предпосылка нашей жизни». (Гейзенберг, 1987. — С. 333).

5. Эйнштейн до конца своей жизни верил в строгую причинность. В последнем дошедшем до нас письме к Эйнштейну Гейзенберг писал, что хотя в новой квантовой механике излюбленный Эйнштейном принцип причинности не подтверждается, «мы можем утешаться тем, что благому Господу Богу, должно быть, известно положение частиц, так что принцип причинности все равно, наверное, остается в силе». (Цит. по: Holton 2000, vol. 53).

См. также следующие публикации Гейзенберга:

— Heisenberg, Werner. 1970. «Erste Gesprache uber das Verhaltnis von Naturwissenschaft und Religion (1927).» Werner Trutwin, ed. Religion-Wissenschaft-Weltbild. Dusseldorf: Patmos-Verlag, pp. 23-31. (Theologisches Forum. Texte fur den Religionsunterricht 4.)

— Heisenberg, Werner. 1973. «Naturwissenschaftliche und religiose Wahrheit.» Frankfurter Allgemeine Zeitung, 24 Marz, pp. 7-8. (Speech before the Catholic Academy of Bavaria, on acceptance of the Guardini Prize, 23 March 1973.)

— Heisenberg, Werner. 1968. «Religion und Naturwissenschaft.» Bayer, Leverkusen. Sofort-Kongress-Dienst 24, 1-2.

— Heisenberg, Werner. 1969. «Kein Chaos, aus dem nicht wieder Ordnung wurde. Drei Atomphysiker diskutieren uber Positivismus, Metaphysik und Religion.» Die Zeit 24, No. 34, 29-30.

Post Views: 2 891

- Werner Heisenberg

- Werner Heisenberg
“Der erste Trunk aus dem Becher der Naturwissenschaft macht atheistisch, aber auf dem Grund des Bechers wartet Gott.” in 15 Jahrhunderte Würzburg: e. Stadt u. ihre Geschichte (1979), p. 205, by Heinz Otremba. The quote per se cannot be found in Heisenberg"s published works, and Otremba apparently does not declare his source. The journalist Eike Christian Hirsch PhD, a personal aquaintance of Heisenberg, whom he interviewed for his 1981 book Expedition in die Glaubenswelt, informed de.wikiquote on 22 June 2015, that content and style of the quote was completely foreign to Heisenberg"s convictions and the way he used to express himself, and that Heisenberg"s children, Dr. Maria Hirsch and Prof. Dr. Martin Heisenberg, did not recognize their father in this quote. Hirsch has suggested that the quote and its attribution to Heisenberg may have been fabricated by a fundamentalist English-speaking Christian seeking support for his faith, and he points to the similar precursor remarks of Francis Bacon, in "Of Atheism" (1601): "A little philosophy inclineth man’s mind to atheism; but depth in philosophy bringeth men’s minds about to religion", and of Alexander Pope, in "An Essay on Criticism" (1709): "A little learning is a dangerous thing; drink deep, or taste not the Pierian spring: there shallow draughts intoxicate the brain, and drinking largely sobers us again." However, there is a passage in a lengthy essay written by Heisenberg in 1942, "Ordnung der Wirklichkeit” ("Reality and Its Order"), published in Collected Works. Section C: Philosophical and Popular Writings. Volume I. Physics and Cognition. 1927-1955 (1984), that parallels the ideas expressed in the quote (albeit in a much expanded form): "The first thing we could say was simply: "I believe in God, the Father, the almighty creator of heaven and earth." The next step - at least for our contemporary consciousness - was doubt. There is no god; there is only an impersonal law that directs the fate of the world according to cause and effect... And yet , we may with full confidence place ourselves into the hands of the higher power who, during our lifetime and in the course of the centuries, determines our faith and therewith our world and our fate." (English translation by M.B.Rumscheidt and N. Lukens, available at http://www.heisenbergfamily.org/t-OdW-english.htm) Carl Friedrich von Weizsäcker, a protégé of Heisenberg, did publish a version of the quote itself in Die Geschichte der Natur (The History of Nature) (1948), appearing to consider it an adage: "Aus dem Denken gibt es keinen ehrlichen Rückweg in einen naiven Glauben. Nach einem alten Satz trennt uns der erste Schluck aus dem Becher der Erkenntnis von Gott, aber auf dem Grunde des Bechers wartet Gott auf den, der ihn sucht. Wenn es so ist, dann gibt es einen Weg des Denkens, der vorwärts zu religiösen Wahrheiten führt, und nur diesen Weg zu suchen ist lohnend. Wenn es nicht so ist, wird unsere Welt auf die Religion ihre Hoffnungen vergeblich setzen." ("From thinking there is no honest way back into a naive belief. According to an old phrase, the first sip from the cup of knowledge separates us from God, but at the bottom of the cup God is waiting for the one who seeks him. If so, then there is a way of thinking that leads to religious truths, and to seek only that way is rewarding. If it is not so, our world will put its hopes to religion in vain.")

- Werner Heisenberg , Across the Frontiers

- Werner Heisenberg , Physics and Philosophy: The Revolution in Modern Science
Context: Whenever we proceed from the known into the unknown we may hope to understand, but we may have to learn at the same time a new meaning of the word "understanding."

- Werner Heisenberg
Context: The interest of research workers has frequently been focused on the phenomenon of regularly shaped crystals suddenly forming from a liquid, e. g. a supersaturated salt solution. According to the atomic theory the forming force in this process is to a certain extent the symmetry characteristic of the solution to Schrödinger"s wave equation, and to that extent crystallization is explained by the atomic theory. Nevertheless this process retains a statistical and - one might almost say - historical element which cannot be further reduced: even when the state of the liquid is completely known before crystallization, the shape of the crystal is not determined by the laws of quantum mechanics. The formation of regular shapes is just far more probable than that of a shapeless lump. But the ultimate shape owes its genesis partly to an element of chance which in principle cannot be analysed further.

- Werner Heisenberg
Context: The existing scientific concepts cover always only a very limited part of reality, and the other part that has not yet been understood is infinite.